Development of action scenarios to correct mental health problems in the school environment: application of an occupational psychodynamic approach Abstract The school environment is particularly affected by work-related mental health problems, including burnout and depression. The risk factors to which personnel are exposed are known: task intensification, class management and difficult group management, violence, non-recognition, isolation, and job precariousness. However, very little is known about how to modify work organization in order to prevent and correct hazardous situations. The researchers will use the approach of occupational psychodynamics to carry out a critical analysis of work organization, as well as personal and collective defence mechanisms that impede improvement, by using the experience of volunteer participants (teachers, educational professionals, support and management personnel) as a basis. The specific objective is to include occupational psychodynamics in a health and safety procedure, and then to produce a concrete action plan intended to correct or reduce the hazards at source. An animation guide will enable intermediaries to reproduce the process in other schools, while an intervention support group will help school personnel to use it. Produced Under this Project Video Reports and Conferences Élaboration de pistes d’action en vue de remédier aux problèmes de santé psychologique en milieu scolaire : application d’une approche de psychodynamique du travail Conference: CF-010 Scientific Publications L'école en souffrance: psychodynamique du travail en milieu scolaireMaranda M. F., Viviers S.Source : Québec, Presses de l'Université Laval, 2011, 177 pPsychodynamics of work in schoolsMaranda M.-F., Héon L., Deslauriers J.-S., Viviers S.Source : in International Conference on Education / ICE, (8th : July 5-7, 2012 : Samos, Greece), 2012Situations à risque pour la santé mentale au travail en milieu scolaire. Apport de la psychodynamique du travail et de la psychosociologieMaranda M.-F., Deslauriers J.-S., Viviers S., Héon L.Source : in Les défis grandissants pour la recherche et l'intervention en santé et en sécurité au travail, (19-20 juin, 2012 : Gatineau, Canada), 2012L'école en souffrance: psychodynamique du travail du personnel scolaire et pistes d'action de prévention des problèmes de santé mentale au travailMaranda M.-F., Viviers S.Source : in Colloque international de psychosociologie du travail, (13-15 avril 2012 : Belo Horizonte, Brésil), 2012Pour ne pas se brûler avec le "flambeau orientant"Maranda M.-F., Viviers S., Deslauriers J.-S., Héon L.Source : in Portez le flambeau orientant! : 11e Colloque sur l'approche orientante, (11e : 21-23 mars, 2012 : Québec, Canada), 2012Psychodynamique du travail d'une école d'un milieu socioéconomique défavorisé: des interactions complexes entre les enseignants et le personnel scolaireMaranda M.-F., Viviers S.Source : in Le travail enseignant au XXIe siècle, perspectives croisées: didactiques et didactique professionnelle, (16-18 mars, 2011 : Lyon, France), 2011 Additional Information Type: Project Number: 0099-7430 Status: Completed Year of completion: 2013 Research Field: OSH and Sustainable Prevention Work Environment Team: Marie-France Maranda (Université Laval)Louise St-Arnaud (Université Laval)Lucie Héon (Université Laval)Geneviève Fournier (Université Laval)Lise Lachance (Université du Québec à Chicoutimi)Anne Paillé (Université Laval)Simon Viviers (Université Laval)