The influence of health and safety in the construction and transmission of professional knowledge: the case of a workplace mentoring programme among machine-tool operators and cooks Abstract Experienced workers are victims of fewer accidents than their younger coworkers. This fact confirms that the learning of a trade is a long process, combining formal and practical training, during which the worker gradually learns effective occupational health and safety strategies. This study, carried out as part of an Emploi Québec coaching program for machine tool operators and cooks, identified the factors (mainly organizational ones) that promote or hamper the transmission of occupational knowledge, allowing a better understanding of this transfer’s effects on occupational health and safety. A joint sector-based association (the Association des manufacturiers), Emploi Québec and several workplaces participated in this study. Produced Under this Project Scientific Reports Occupational health and safety issues in the transmission of professional knowledge: the case of machine tool operators and cooks Research Report: R-316 Simplified Articles Comment se transmettent les savoirs professionnels entre les générations Volume 17, n0 1Nouveaux travailleurs miniers - Accorder intégration et SST Volume 24, n0 2 Scientific Publications Transmission des savoirs professionnels en milieu de travail : le cas de l’usinageCloutier E., Chatigny C., Ledoux É., Lefebvre S.Source : in Les transformations du travail, enjeux pour l’ergonomie : Actes du congrès conjoint de l’Association canadienne d’ergonomie et de la Société d’ergonomie de langue française / ACE-SELF, (3-5 octobre, 2001 : Montréal, Canada), CD-ROM, vol. 2, 2001, p. 135-139Transfert de connaissances entre générations : le cas de l'usinageCloutier E., Lefebvre S., Ledoux É.Source : in La gestion des âges : Face à face avec un nouveau profil de main-d'oeuvre. Québec, 2002, Les Presses de l'Université Laval, p. 57-68Transmission et vieillissement au travailLefebvre S., Cloutier E., Ledoux É., Chatigny C.Source : Vie et vieillissement, vol. 2, no 1-2, avril 2003, p. 67-76Transmission des savoirs professionnels en milieu de travail : le cas de l’usinageLedoux É., Cloutier E., Lefebvre S.Source : in 2e Congrès national de l’Association canadienne de recherche en santé au travail - ACRST/CARWH, (2e : 25-26 octobre, 2003 : Montréal, Canada), 2003Apprenticeship in a work setting : the contribution and limits of operational resources constructed by workersChatigny C., Montreuil S.Source : Safety Science, vol. 41, no 4, p. 377-391On-the-job Mentoring in a Machine Shop : an Important but Imperfect Experience for ApprenticesChatigny C., Cloutier E., Lefebvre S.Source : in Ergonomics for the New Millenium : Proceedings of the XIVth Triennial Congress of the International Ergonomics Association and Ergonomic Society(14th : July 29 - August 4, 2000 : San Diego, California), 2000, p. 672-675Mentoring as a source of motivations for experienced workersCloutier E., Lefebvre S., Chatigny C.Source : in Ergonomics for the New Millenium : Proceedings of the XIVth Triennial Congress of the International Ergonomics Association and Ergonomic Society(14th : July 29 - August 4, 2000 : San Diego, California), 2000, p. 91-94Transmission des savoirs professionnels en milieu de travail : le cas de l’usinageLedoux É., Cloutier E., Lefebvre S.Source : in Forum public de l’Association des commissions des accidents du travail du Canada / ACATC (2e : 26-28 octobre, 2003 : Montréal, Canada), 2003Enjeux de santé et de sécurité dans la transmission des savoirsLedoux É., Cloutier E., Lefebvre S.Source : in 19e colloque en Santé-Sécurité du travail Région Saguenay Lac-St-Jean-Chibougamau-Chapais, (19e : 3 octobre, 2003 : Saguenay, Canada), 2003 Additional Information Type: Project Number: 0099-0160 Status: Completed Year of completion: 2002 Research Field: OSH and Sustainable Prevention Work Environment Team: Esther Cloutier (IRSST)Céline Chatigny (Université de Montréal)Solange Lefebvre (Université de Montréal)